Dress Code

Dámy       Pánové

Předsvatební večírek

 

Budiž móda - Dvacátá léta 20. století

Nastala doba velkých změn. Válka skončila, všichni se hnali za zábavou. Paříž zaplavily ženy v krepdešínových, sametových a taftových tubovitých, měkce přepásaných šatech, v délce do poloviny lýtek. Význačný francouzský fotograf té doby, baron de Meyer, je zachytil na řadě fotografií. Pravidla módní hry byla jiná. Když roku 1916 americký časopis Harper´s Bazaar otiskl obrázky prvních jednoduchých pouzdrovitých šatů bez kanýrů, volánů a s volně uvázanou šerpou kolem boků, vyvolal pozdvižení. Tyto šaty umožňovaly volnou chůzi a bylo možno je svléknout obratem ruky. Mimochodem, byl to model od Gabrielly Chanelové Dobové fotografie ukazují, že americké ženy až do konce války nosily sukně, jež dosahovaly až k zemi. Obnažovat kotník zůstávalo v těchto dramatických letech jen výsadou Pařížanek. Ty také překvapily zahraniční návštěvníky poválečné Francie rovnými plášti a šaty s mírně sníženým pasem.

8a03b8bfc62a7eaa0e23bf5b590d4ad5

Euforii jara 1919 však brzy vystřídalo zklamání. Básník Pierre Reverdy to komentoval slovy: „Společnost je obrovské spolčení lumpů, obstojíte v ní jen jako jeden z nich.“ Mecenášství vymřelo, podporu dostávalo jen to, co vynášelo. Majetek přecházel do jiných rukou. Noví zbohatlíci mluvili jiným jazykem – keťasové natahovali ruce. Máslo bylo v Paříži k mání jen na černém trhu, ceny rostly, metro jezdilo až do jedenácti hodin. Vlasatá bohéma opouštěla Monmartre a jeho strmé schody jakoby opřené o nebe, stěhovala se na protější břeh Seiny, do ateliérů na Montparnassu. V Londýně se stávkovalo a Vogue psal o ohromných daních a staré šlechtě, která je šťastná, že může žít na venkově. V New Yorku milionáři diskutovali o chudobincích, benzín byl na příděl a v ulicích žebrali váleční vysloužilci. Byla zavedena prohibice. Nezaměstnanost postihla dva a půl milionu lidí. Boháči chodili doma v kožiších, protože byl nedostatek uhlí.

Ženy začaly pěstovat a rozvíjet svou emancipaci, které se do jisté míry naučily v době války. Mnoho z nich ztratilo manžely. Aktuální stránky Vogue zaplňovaly články o tom, jak má vypadat výbava pro druhou svatbu. Ti, co vyvázli z palebního ohně, si již nehledali za společnici krotké mateřské stvoření v pevném kosticovém korzetu, ale dívku, která se dokáže prosadit. Plachost a roztomilost byla k uzoufání nudná. Dlouhá šíje a malá hlava se staly – prostřednictvím módní ilustrace – novým ideálem krásy, který evokovaly portréty malíře Amedea Modiglianiho, právě tak jako africké skulptury. Na módu měly vliv také kubistické objevy a z nich vyplývající snaha zpodobňovat ženské tělo v jednoduchém tvaru válce. Zde znovu rezonovalo africké umění, fascinace „primitivními“ světy a jejich kulturami. Vždyť zájem o ně projevovala již společnost 19. století a mnozí umělci na ně reagovali velmi citlivě. Nyní byl tento zájem ještě podnícen velkou „koloniální výstavou, která se konala roku 1922 v Marseille. Moderní ženu charakterizovala ptačí silueta s nakrátko ostříhanými vlasy as vyhublým chlapeckým tělem – žádná prsa, žádné vlasy. Lyžovala, hrála golf, řídila automobil, kouřila cigarety z dlouhé špičky. Přes den se náruživě vystavovala slunci, aby v noci svá opálená záda předváděla v tančírnách. Bledost působila směšně. Náhle chtěl každý vypadat tak, jako by se celý den lopotil v parnu na poli. K oslnění černou kulturou přispěli hudebníci a zpěváci a právě zrozený jazz. Slavný Original Dixieland Jazz Band koncertoval v londýnském Hammersmith Palais de Danse celých devět měsíců. Nové tance importované z Ameriky ovládly parket. Mezi tancem dívky popíjely koktejly s vyzývavými názvy, např. Between the Sheets (Mezi prostěradly), a neměly výčitky, když to s pitím přehnaly. Souvisel tento podivný vývoj v módě s válkou? Chtěly snad ženy převzít role svých milenců, manželů či bratrů, kteří padli? Neprovdaným ženám se už rozhodně pejorativně neříkalo „staré panny“, chovaly se stejně svobodně a nenuceně jako neženatí muži.

7e3960b4659cad501575daae04f3d73c

Díky stříbrnému plátnu a jeho hvězdám, jako byly Gloria Swansonová, Pola Negriová či Clara Bowová, oslovila pařížská inspirace široký okruh žen. Život se zrychlil. Němý film, plný stylizovaných gest a trhaných pohybů, vyžadoval kontrasty jak v líčení, tak v oblečení. Vše muselo být snadno čitelné, bez barev, černobílé. V těchto filmech vládla zcela jiná atmosféra než na divadelním jevišti. A to byl patrně důvod přehnaného líčení očí a rtů, bledosti tváří, ale i ústupu od živých, výrazných barev, neboť ty plátno nedokázalo zachytit. Do módy přišla béžová, odstíny hnědé, šedá, barva nevypálených cihel, nevýrazné barvy kamenů, ba dokonce i bláta. Není bez zajímavosti, že podobný přístup k chromatické paletě nalezneme ve 20. století až v letech devadesátých.

Probleskla-li někde barva živější, tak jen v odstínech modré, oranžové, třešňově červené a nefritově zelené. Oč byla tato dekáda v barvách zdrženlivější než předchozí fauvistické období, o to více se o barvách diskutovalo. Vzniklo nové zaměstnání – poradce v záležitosti barev. Podle povahy nositelky určoval, jaká barva jí bude slušet. Zelená byla spojována s ženami nervózními, modrá byla vhodná pro melancholičky, oranžová pro dámy žárlivé apod.

Flappers1_2Flappers2

Nejen nové umělecké nazírání však silně zapůsobilo na módu. Na podobu dámských večerních toalet měl například vliv objev desítek úchvatných artefaktů skrytých po tisíciletí v Tutanchamonově hrobce v Údolí králů (1922). Drapované, nadýchané materiály, tisky a šperky s motivy skarabea, Kleopatry a pyramid, mikádové účesy – to vše souviselo s egyptskými vlivy.

Dámy       Pánové

MÁCHALOVÁ, Jana. Budiž móda: průvodce dějinami módy 20. století. Vyd. 1. Praha: Brána, 2012, 276 s. ISBN 978-80-7243-608-8.

Další inspiraci najdete také ve filmu The Great Gatsby (Velký Gatsby)

 

Novinky

  • Nový web a zdarma díky banan.cz

    14.8.2012

    Díky společnosti www.banan.cz máme nový web a zcela zdarma. Jediné co bylo potřeba uhradit byla doména a webhosting. Což je pár korun měsíčně. :)

Panely

Panely se dají zobrazit pouze v určitých šablonách, které si zvolíte v administraci, úpravu panelu najdete v "pokročilém nastavení", do něhož se přepnete pomocí odkazu nacházejícího se v pravém horním rohu administrace, poté nabídka "Panely" v horní liště odkazů.